תפריט נגישות

מורשת קרב ואנדרטאות

אנדרטת אוגדת הפלדה

אוגדת הפלדה, אוגדה 84, הוקמה ממספר כוחות יבשתיים שעיקרם כשתי חטיבות משורינות, יחידת חטיבת הצנחנים, חיילי חיל הנדסה, חיל חימוש ועוד. בראשה עמד האלוף ישראל טל (טליק). במלחמת ששת הימים, יוני 1967, פעלה האוגדה כ"אוגדת המאמץ העיקרי" בפיתחת רפיח ודרומה, לכיוון אל עריש ועד קרוב לתעלת סואץ. האנדרטה מנציחה את 123 נופלי האוגדה במלחמה.
האנדרטה היא פסל סביבתי גדל מימדים, הניצב בשטח של 15 דונם, ממוקמת על גבעה קטנה מוגבהת מסביבתה המישורית. במרכז האתר מגדל הנישא לגובה 25 מטר ובנוי מחמישה חצאי גלילים. אל המגדל מובילות חמש דרכים מכיוונים שונים, ובראשו מרפסת שממנה אפשר לצפות על הסביבה. על המגדל מספר חורים עגולים, כחורי פגזים, פזורים באקראי. סביב המגדל ניצבים 400 עמודים ובראש כל עמוד חלקי ברזל המדמים חלקי רכב שריון או נשק. העמודים שונים זה מזה בגובהם, חלקם ישרים וחלקם נוטים. הם פזורים מסביב למגדל ויוצרים במבט מלמעלה צורה מעוגלת, ומרחוק נראים כמעין יער - אך יער שעציו, כמו הנופלים, לא יגדלו עוד. המגדל הגבוה הנראה למרחוק מסמל אחיזה בקרקע, עמידה איתנה ושליטה. האתר כולו נותן תחושה של לחימה, עמידה איתנה מול האויב ומתן כבוד לנופלים. בתחתית מגדל התצפית חדר זיכרון מעוגל, אשר בקירותיו קבועים לוחות ארד עם שמות החללים וסמלי היחידות. פסוקים הקשורים להיות האוגדה עמוד האש שהוביל את צה"ל במלחמה חקוקים על הקירות: "וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן, לנחותם הדרך, ולילה בעמוד אש, להאיר להם - ללכת, יומם ולילה" (שמות י"ג, כ"א) וכן "במקום עמודו של עולם אתה עומד" (שמות רבה ב'). בחזית האתר לוחות שיש ועליהם שמות החללים וסמלי היחידות, ושילוט הסבר על האנדרטה ועל גילגוליה.
במקור האנדרטה הוקמה בימית שבסיני, ביוזמת הלוחמים ומשפחות הנופלים. תוכננה ונבנתה על ידי האדריכל ישראל גודוביץ' ונחנכה ביוני 1977. במסגרת הסכם השלום על מצרים ופינוי סיני, האנדרטה הוקמה מחדש ביוני 1982 ונבנתה באופן זהה כמעט לגמרי במקומה הנוכחי בחבל שלום. במקום ספסלי ישיבה, עצים וברזי מים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה