תפריט נגישות

אביתר "אבי" פרלמוטר ז"ל

פלמ"ח - מבצע מכבי (שלב א')

מבצע מכבי (שלב א')

מבצע 'מכבי' נועד ולהשלים את ההשתלטות על הדרך לירושלים: לפתוח את הדרך ולהחזיק בה פתוחה למעבר שיירות, כדי לחדש את התחבורה בין השפלה לירושלים.
לשם כך פקד המטכ"ל על חטיבת 'הראל' להחזיר את שני גדודיה לבסיסים שבאזור קריית-ענבים. גם גדוד 51 מחטיבת 'גבעתי' צורף למבצע. שמו של המבצע ניתן לו על שם מכבי מוצרי, שנפל בקרב על 'שיירת הראל' ב- 20.4.48.
נקבע כי חטיבת 'הראל' תפעל בגזרה המזרחית, תתפוס את המשלטים משני צידי הכביש מירושלים לתל-אביב משער-הגיא מזרחה, ותכבוש את הבסיס העיקרי של האוייב בבית-מחסיר ובגבעת ‘המסרק’. על גדוד 51, בפיקוד אפרים כדורי, הוטל לתפוס משלטים בצידי הדרך מחולדה ועד דיר-מוחסין ולהיאחז בנתיבים שממערב ללטרון. הכוח שלקח חלק במבצע מנה בסך-הכל כ- 1700 חיילים, ויצחק רבין, מח"ט 'הראל', נקבע כמפקדו.
לרשות המבצע הועמד מטוס קל, שבמבט מתוכו בטיסה בו מעל לאזור גילה קמ"ן החטיבה זרובבל ארבל את המחסומים ואת הדרכים הפנויות (וגם פצצות הוטלו ממנו בעת הצורך).מועד פינויים של הבריטים היה קרוב, אך כוחותיהם החזיקו במחנה הראדאר, בתחנות השאיבה, באזור לטרון ובדיר-מוחסין.
נקבע כי הגדוד החמישי יבצע משימות מצפון לכביש לירושלים - לרבות כיבוש דיר-איוב - הגדוד הרביעי קיבל לביצוע את המשימות שמדרום לכביש, וגדוד 51 תוכנן כליווי-צמוד לשיירות בקטע לטרון.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה