תפריט נגישות

אריה לדר ז"ל

אריה לדר
בן 20 בנפלו
בן סוניה ומרדכי
נולד בפולין
בא' בטבת תרפ"ח, 25/12/1927
התגורר במלכיה
שרת בפלמ"ח - חטיבת הנגב הגדוד השני - "הנגב הצפוני"
נפל בקרב
בכ"ו בכסלו תש"ח, 9/12/1947
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: כפר שעוט (סמוך לגבולות)
באזור עוטף עזה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

בן מרדכי מינצמן וסוניה לדר-קופצ'ין (הוא נקרא על שם משפחת האם משום שאביו מת עליו בהיותו תינוק בן חצי שנה). נולד ביום 25.12.1927 בזאמושץ, פולין. בראשית המלחמה היה בססס"ר וב-1943 עלה לארץ עם ילדי טהרן. היה בהכשרת הנוער בדגניה ב'. עבר עם חברת הנוער לעין-חרוד. עבד במאפיה, ושקד על לימוד הלשון העברית. גילה מסירות רבה לאמו שנשארה יחידה בפולין. כדי שיהא ביכלתו לתמוך בה עבר לעבודה בעיר, אך לא החזיק מעמד וחזר לחברת-הנוער, בהודיעו שגברה בו ההכרה ללכת בדרך החלוצית. לאחר שעברה קבוצתו לנען ריכז את פעולות התרבות בכשרון רב. ערך ערבי-מדורה, קבלות שבת וימי עיון. כל הזמן השתדל להעלות את אמו לארץ ישראל וזמן מה לפני מותו בישר לחבריו שהיא נמצאת בדרך לארץ (באותה שעה הגיעה אמו לקפריסין).

עם פרוץ המאורעות ירד עם חבריו לנגב והמשיך לעבוד בהכשרה מגויסת בבית הערבה בסדום ולבסוף בנגב.

באותם ימים הישובים היהודים סבלו מהתנכלויות של הערבים לצינור המים שהונח מניר-עם אל הישובים היהודים במרחבי הנגב. כדי לשמור על בטחונם של הישובים שוגרו לנגב הכשרות מגויסות של הפלמ"ח ותפקידן של אותן יחידות היה לסייר לאורך קו המים, לאבטח את הישובים ולמנוע התנכלות ערבים להם. אחת ההכשרות הגיעה לקיבוץ גבולות.

ב-9 לדצמבר 1947 יצאו שמונה צעירים וצעירה אחת מגבולות, לסיור שנועד לאבטח את תוואי אורים - צאלים - גבולות - נירים. הם תעו בדרכם והדרימו יתר על המידה. עד מהרה, מצאו עצמם במבואות הכפר הערבי שעוט (כיום איזור צומת גבולות) שני שוטרי מכס אפשרו להם להיכנס לכפר. בכפר הותקפו על ידי המון ערבי. ששה חברים נפלו בקרב ואריה בינהם, לא זכה להיפגש עם אימו שהגיעה לארץ לאחר נפלו.

נקבר בנחלת יצחק. ביום כ"ה באלול תשי"ד (23.9.1954) הועבר לבית הקברות הצבאי שבמקום.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה