תפריט נגישות

צבי ילון זלושינסקי ז"ל

צבי ילון
בן 27 בנפלו
נולד בגרמניה
בט"ו בחשוון תרצ"ב, 26/10/1931
התגורר בגבולות
נפל בכ"ג בתמוז תשי"ח, 11/7/1958

קורות חיים

צבי נולד בגרמניה בן יחיד להוריו.

היתה זו תקופת עלית השלטון הנאצי בגרמניה ובמהרה נאלצו הוריו של צבי לחפש מקלט בצרפת. כשהגרמנים פלשו לצרפת ניסתה המשפחה להימלט לשוויצריה. בעיר הגבול הסמוכה לג'נבה היה צבי עד ראיה למעצרו של אביו בידי שוטרים צרפתיים והסגרתו לידי הגרמנים. הוא ואימו הצליחו לעבור את הגבול. פרשה זו נשארה חרוטה עמוק בנפשו של צבי בצעיר. מקום המגורים החדש של צבי ואימו בשוויצריה היה צריך העיר הגדולה בשוויץ, בה יש את ריכוז היהודים הגדול ביותר. בציריך סיים צבי את לימודי התיכון. בגיל צעיר הצטרף לתנועת הנוער הציונית "ברית הצופים". בה היה עד מהרה דמות מרכזית. כשהובאה שאלת המשך הדרך, של הגשמת הרעיונות עבר צבי יחד עם כמה חברים מהשיכבה הבוגרת אל תנועת השומר הצעיר. קדמה לכך שנת לימוד באוניברסיטה באנגליה.

ב 1950 עבר צבי הכשרה חקלאית בצרפת ומשם הצטרף אל ראשוני הגרעין המערה אירופי "אילן" לגבולות.

ב 1952 עלה צבי ארצה הישר לקבוץ גבולות. בקבוץ התאקלם במהרה. צבי ידע לקשור קשרים חברתיים איתנים בגרעין ובקבוץ. היה איש חברה, ידיד נאמן שעליו אפשר היה לשמור. צבי היה איש המעשה, איש עבודה. יהיה זה בהובלה, כעובד מכבסה, או בפלחה, תמיד ידע לבצע את עבודתו ביעילות באחריות בדייקנות וברוח טובה. במיוחד הורגש הדבר כשעבד בפלחה בפלוג'ה. תנאי העבודה היו קשים, המגורים מינימליים ביותר, האוכל לא פעם ירוד, גם הרגשת הריחוק מהבית הכבידה. בכל זה עמד צבי ובדרכו שחו ברוח טובה, ודאי גם הודות להבנתה של אישתו רחל. צבי אף ריכז ענף זה. בחוזרו לגבולות נתבקש להיות סדרן עבודה, תפקיד זה במצב של חוסר ידיים עובדות חמור, היה קשור במתחים תמידיים, משברים והתנגשויות חברתיות. צבי קיבל את התפקיד ללא ויכוחים וראה באחריות אתר אישי והתוצאה – סדרן עבודה בעל יכולת שיפוט, מקשיב ובעל כושר שכנוע והחלטה.

באותה תקופה גבולות נחשבה כישוב ספר, ובתור שכזו היתה יכולה לבחור את המא"ז המקומי. לא היה בנמצא קצין שיהיה מוכן לקבל על עצמו תפקיד זה. צבי שלא היה איש צבא (עבר קורס מכ"ים) הבין שישי ענין רב לקבוץ שחבר מטעמו יהיה מפקד המקום. לכן גם בפעם הזאת קיבל צבי את התפקיד. היה גאה על משקו ועל תפקידו. סידורי הבטחון, מחסן הנשק, מנגנון ההזעקה, התאורה וכו' נראו לו באחריות הבלעדית. בכל ישיבת מפקדים שהיה מדובר במתקני וסידורי בטחון היה זוקף את ראשו וכל ישותו היתה אומרת – בואו לגבולות ותלמדו מאתנו.

בהחזירו ערב אחד עובד חוץ את ביתו נהרג צבי מפליטת כדור.

צבי נטמן בגבולות.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה